***
Breda in
Tine Varl, lutkarja,
režiserja in pedagoga, umetniški vodji Lutkovnega gledališča Maribor ter uspešna
snovalca koncepta mednarodnega lutkovnega festivala
Poletni lutkovni pristan, ki
letos zaznamuje tridesetletnico delovanja,
sta vsak zase in kot umetniški dvojec, vtisnila neizbrisen pečat predvsem
Lutkovnemu gledališču Maribor. V
času svojega večdesetletnega delovanja sta, vse od sedemdesetih let dalje, v gledališčih v Sloveniji in na avstrijskem Koroškem,
pomembno zaznamovala razvoj lutkovne umetnosti.
Pomemben mejnik v ustvarjanju je tudi
njuna televizijska priredba in izvedba pravljic Zverinice iz Rezije. Prav z vizualizacijo v seriji smo se prvič
seznanili s to pomembno kulturno in duhovno dediščino beneških Slovencev. Za
avstrijski ORF sta pripravila in realizirala izbor pravljic Mihec Mahec s
16 epizodami, za SAT 3 pa Pravljico o celovškem zmaju.
Breda Varl je sodelovala na več
skupinskih razstavah, predvsem s scenskimi in likovnimi osnutki
ter z izborom lutk v Sloveniji in na nekdanjem območju skupne države Jugoslavije. V Avstriji je
razstavljala v znamenitem avstrijskem gledališkem muzeju Theatermuseum v Lobkowitzevi palači na Dunaju.
V specifičnostih izražanja
lutkovnosti, v tej pomembni zvrsti gledališke in scenske umetnosti, so njune
številne lutkovne uprizoritve zaživele v svojstvenih podobah.
Uporabljala sta vse zvrsti
lutkovnih tehnologij. Njuno delo je odlikovalo natančno proučevanje delovanja
lutke v različnih odrskih tehnikah, lutkovnih tehnologijah in režisersko
dramaturških poetikah v ustvarjenih lutkovnih uprizoritvah.
Lutkovna opusa Brede in Tineta Varla
pričata o izjemnem umetniškem ustvarjalnem erosu, o vizionarskem delovanju, o
dragocenem umetniškem vodenju gledališča. Tine Vari je ob režijah zasnoval
mariborsko lutkovno gledališče kot poklicno ustanovo, ki je vrsto let domovala
na Rotovškem trgu, Breda Varl pa je v svojem mandatu vodenja gledališča omogočila,
da je gledališče skupaj z mestom pridobilo nove prostore na obrežju Drave v
Minoritskem samostanu. Tako so se razmišljanja in sanje obeh umetnikov zlagoma
skozi leta uresničevale.
Če se je Tine poglobljeno posvečal
slovenski in tuji lutkovni dramatiki in odrskim režijam, je Breda kot
arhitektka in likovnica v svojih lutkovnih delavnicah snovala lastne likovne
rešitve številnih predstav,
kostumografske rešitve v predstavah
poklicnih nacionalnih gledališč in postavljala likovne razstave. Kot
pedagoginja na Pedagoški fakulteti v Mariboru je pri študentih
vzgajala zavest o lutkovni umetnosti kot celostni umetnini, ki združuje likovne elemente z igro,
animacijo, besedo in glasbo v neprecenljivo živo umetnost.
Vrsto let sta predstavljala
intenzivno kulturno vez med Slovenijo in avstrijsko Koroško, kjer sta delovala
kot učitelja in ustvarjalca lutkovnih predstav med mladimi
ljubitelji, Tine pa, ki je lutkarstvo doumeval kot svoje poslanstvo, je že prej
sodeloval z lutkovnimi skupinami v Mariboru in z lutkovnimi ustvarjalci na srečanjih
ljubiteljskih in poklicnih gledališč s pedagoško naravnanimi seminarji.
V zavidljivem
scensko-uprizoritvenem opusu Brede Varl, ustvarjenem v preko 120 scenografijah, kostumografijah in likovnih zasnovah
zgolj na slovenskih odrih, je izdala še nekaj pomembnih drobnih
monografij, ilustriranih knjižic, kako lutko ustvariti, oblikovala je plakate,
gledališke liste in občasno ustvarjala še knjižno opremo.
V desetletjih, ko se je ta umetniški
par posvečal lutkovni ustvarjalnosti v matični hiši Lutkovnega gledališča
Maribor in je privabljal k sodelovanju vedno znova mlade ustvarjalce (režiserje,
likovnike, glasbenike in številne druge sodelavce), je gledališče zaživelo ter
dobivalo priznanja doma in na gostovanjih v tujini, po Evropi in vse do
Argentine in Mehike.
Neizmerna predanost, zavezanost, sožitje
in ljubezen do lutkovne ustvarjalnosti in lutkovnega gledališča je zakonski
par Bredo in Tineta Varla postavil na piedestal dveh umetniških osebnosti, ki sta se rodila,
živela in predajala umetnosti
v svojem mestu,
Mariboru, njuno delo pa je izjemno odzvanjalo v
slovenskem kulturnem prostoru in na evropski lutkovni sceni.
***
Animator in
igralec Maksimiljan Dajčman se je v
svojem štiridesetletnem delovanju v gledališču z vsem srcem, znanjem in
predanostjo posvečal lutkovni umetnosti. Njegova zavezanost mariborskemu
lutkovnemu gledališču ga je izostrila v vestnega lutkarja, ki je soustvarjal
lutkovne predstave za vse generacije obiskovalcev gledališča. Z zavidljivim številom vlog, s
svojo prezenco, glasovno in govorno izrazitostjo, z igralskimi in animatorskimi
veščinami je oplajal predstave različnih avtorjev, bil v inspiracijo mnogim
sodelavcem in se vživljal v zavest mnogoterih generacij otrok.
Maksimiljanov večni optimizem, radost
in smisel za humor … Z delovno disciplino in odprtostjo do novih gledaliških
prijemov je ustvarjal lutkovno-animacijske like, ki so ga odlikovali pri
sprejemanju in oblikovanju vseh novih in tradicionalnih lutkovnih estetik in
animacij v sleherni lutkovni uprizoritvi. Kjerkoli je sodeloval, je soustvarjal
profiliranost Lutkovnega gledališča Maribor, ki je v štiridesetih letih delovanja doseglo zavidljivo raven v slovenskem in
mednarodnem prostoru.
Spomnimo, da »njegov odrski spomin in izkušnje segajo od ljubiteljstva do
profesionalizma, njegov izraz od preprostega do skrivnostno zapletenega, od nežnega
do močnega, od tihega do gromkega, od nevidnega do vseprisotnega lutkovnega
ustvarjalca«.
Maksimiljan Dajčman se počasi
poslavlja od profesionalnega mariborskega lutkovnega
odra, ki ga je v svojih začetkih aktivno pomagal osnovati ter mu je bil zvest in
v oporo vseh štirideset let.
***
Polonca Kores in Asja Kahrimanović Babnik prejmeta Pengovovo listino za umetniški stvaritvi v predstavi Lutkovnega gledališča Ljubljana Račka, Smrt in tulipan režiserja Fabrizia Monteccchija.
Obe igralki in animatorki s
prepoznavno lutkovno poetičnostjo in estetiko pri uresničevanju lutkovnih
uprizoritev že več let zavzemata pomembno mesto. Njuna glasovna, animatorska in scensko-uprizoritvena ujetost v koncept
uprizoritve, sožitje z lutko in verovanje vanjo kot izrazno sredstvo, s katerim
lahko pripovedujeta zgodbe, so njune najvišje vrednote. Prepričljiva je njuna
izpovedna razsežnost videnja vsebine in metafore s temeljnimi izhodišči v
lutkovnosti, in sicer v vseh njunih poetikah lutkovne ustvarjalnosti.
Uprizoritvenim videnjem ter
doumevanjem, ki sta jih interpretativno in animatorsko uresničevali, sta
igralki Polonca Kores in Asja Kahrimanović Babnik vdihnili čarobnost svojstvene poetičnosti, celo liričnosti, hkrati pa sledili
vsebini in sporočilu lutkovnega besedila o rački, smrti in tulipanu in jo
nadgradili v umetniški dogodek.
To subtilno igro so skozi senčna
oblikovanja pripovedi obeh animatork in igralk prepoznavali otroci in
obiskovalci na odrih po Sloveniji, predstava pa je izjemno navduševala tudi na
svetovnih lutkovnih festivalih, kjer je prejemala visoka priznanja. Igralki sta
pretresljivo zgodbo, ki tematizira
smrt, približevali dejstvu o ljubezni in minljivosti življenja, ki se mu človek
ne more izogniti. Skozi nenavadno prijateljstvo med Račko in Smrtjo, ki kljub
začetni nezaupljivosti na koncu postane trdno in iskreno, otroci spoznavajo, da
je tudi smrt del življenja.
Obe lutkovni ustvarjalki
na odrskem prizorišču s subtilno igro na violino, petjem in animacijo senčnih
lutk pripovedujeta zgodbo o pomenljivih simbolih in resničnostnih premenah
življenja. Asja Kahrimanović Babnik in Polonca Kores sta to izvrstno upodobili
v prepričljivem umetniškem izrazu in avtorskem »rokopisu« uprizoritve.
Fotografije nagrajencev so na voljo na spletni strani.