Projekt Transport na festivalu lutkovnih gledališč v Charleville-Mézièresu

V francoskem mestu Charleville-Mézières se danes pričenja 23. svetovni festival lutkovnih gledališč, na katerem bo nastopilo več kot 80 mednarodnih lutkovnih skupin. Gre za največji lutkovni festival na svetu, ki ga vsako leto obišče okoli 155 tisoč obiskovalcev, lutkovnih ustvarjalcev in novinarjev. Letošnji festival prinaša pregled svetovne lutkovne produkcije z 91 predstavami, med katerimi bodo gledalci prvič videli vseh šest predstav mednarodnega koprodukcijskega projekta Transport, pri katerem sodelujeta Lutkovno gledališče Ljubljana kot vodilni partner in Lutkovno gledališče Maribor. Predstava Lutkovnega gledališča Maribor Transport: Tovor bo na sporedu 22. in 23. septembra, predstava LGL Transport: Odhod pa 23. in 24. septembra.
Predstave raziskujejo transport kot ključni steber globalizacije ter osvetljuje njegove koristi in negativne posledice – od vpliva na okolje do socialnih neenakosti in etičnih dilem. S pomočjo hiperrealističnih vizualnih in zvočnih elementov razkrivajo prepletenost teh vprašanj v sodobni družbi ter spodbuja razmislek o našem vplivu na svet. Transport ni zgolj gledališka izkušnja, temveč poziv k preobrazbi – k preseganju ustaljenih potrošniških vzorcev in sprejetju trajnostnega načina življenja. S celostnim trajnostnim pristopom, ki vključuje zmanjševanje okoljskega odtisa v vseh fazah produkcije, projekt presega umetniške okvire in postaja pomemben akter v širšem družbenem kontekstu.
Projekt Transport povezuje šest evropskih gledališče. Poleg omenjenih slovenskih še lutkovna gledališča iz Estonije Eesti Noorsooteater, Litve Klaipėdos Lėlių Teatras, Poljske Białostocki Teatr Lalek in Češke Divadlo Alfa Plzeň.
Transport: Tovor (Lutkovno gledališče Maribor) osvetljuje žgočo problematiko hitro rastočega cestnega tovornega prometa – enega ključnih, a pogosto spregledanih gonilcev globalne trgovine. V svetu, kjer hitrost pomeni dobiček, se za logističnimi tokovi skrivajo izčrpavanje naravnih virov, okoljska škoda in prezrte človeške zgodbe. V ospredju je avtoprevoznik, ujet v neizprosni ritem dostav, ki ga časovne omejitve in birokratske ovire potiskajo do roba. Ena sama noč, naključno srečanje in dogodek ob zori odprejo prostor za razmislek o etiki, soodgovornosti in resnični ceni udobja v hiperpotrošniški družbi.
Transport: Odhod (Lutkovno gledališče Ljubljana) osvetljuje posledice pretiranega poseganja v naravo. V hrepenenju po gospodarskem razvoju smo rekam odvzeli prostor, a narava nas z vedno pogostejšimi ekstremnimi pojavi opozarja, da sledi lastnim zakonitostim. Skozi intimno, dokumentaristično pripoved predstava razkriva krhko ravnovesje ekosistemov in posledice njegovega porušenja, obenem pa poudarja nujnost sprememb in iskanja trajnostnih rešitev. Občinstvo vabi k razmisleku o osebni odgovornosti ter o tem, kako lahko prav vsak izmed nas prispeva k soustvarjanju bolj trajnostne prihodnosti.
Transport: Connecting Flights (Białostocki Teatr Lalek, Poljska) ganljivo zgodbo begunske družine, prisiljene zapustiti dom in iskati varnost v neznanem. Dogajanje se odvija na letališču – stičišču poti, kultur in usod, mikrokozmosu globaliziranega sveta. Ta prostor, sprva simbol svobode, postopoma razkriva temne plati: nevidne meje predsodkov, brezbrižnosti in sistemskih vrzeli, ki ovirajo pot do dostojanstva. Predstava odpira prostor za razmislek o integraciji beguncev, evropski migracijski politiki in strahu pred drugačnostjo. Ali globalizacija res briše predsodke ali jih le zamegli s tančico politične korektnosti?
Transport: Frontline (Eesti Noorsooteater, Talin, Estonija) gledalca postavi v samo jedro vojnega območja, zaznamovanega s humanitarno krizo. Skozi objektiv mlade fotografinje, ki spremlja mednarodno politično delegacijo na poti na fronto, se odpira svet, kjer se meja med opazovalcem in udeležencem vse bolj briše. Uprizoritev, podobno kot vojna fotografija, izziva meje etičnega upodabljanja: kdaj slika postane izraz empatije in ozaveščenosti – in kdaj zdrsne v estetizacijo trpljenja? Frontline je prostor refleksije o naši vlogi znotraj sistemov, ki nasilje ustvarjajo – ali ga z molkom ohranjajo. Predstava gledalca nagovarja k osebni odgovornosti in postavlja ključno vprašanje: Kaj pomeni biti človek v svetu, kjer temeljne pravice niso več le kršene, temveč povsem zanemarjene?
Transport: Fasten Your Seat Belts! (Klaipėdos lėlių teatras, Litva) je pronicljiva in ironična satira, ki občinstvu ponudi pogled na svet z distance – z višine, kjer postanejo protislovja sodobne družbe še izrazitejša. V tej groteskni viziji prihodnosti polet v vesolje, nekoč simbol napredka in človeških dosežkov, postane razkošje rezervirano za elito ter ogledalo družbi, ki beži pred posledicami lastnih dejanj. Predstava odpira ključna vprašanja o prihodnosti vesoljskega turizma – novi horizonti, ki se z njim odpirajo, razkrivajo tudi globoke rane: socialno neenakost, okoljsko izčrpanost in krhkost naše odgovornosti do planeta.
Transport: Tipping Point (Divadlo Alfa, Češka) postavi naravnost v središče napetega sodnega procesa. Na zatožni klopi sedi predstavnik enega največjih svetovnih energetskih gigantov, obtožen sokrivde za eno najhujših okoljskih nesreč sodobnega časa – razlitje nafte na ploščadi Deepwater Horizon leta 2010. Predstava brez olepševanja razkriva razsežnosti korporativne brezobzirnosti, sistemske malomarnosti in politične brezbrižnosti, ki so omogočile to globalno tragedijo. A to ni le zgodba o največji okoljski katastrofi – temveč je predvsem zrcalo sveta, kjer narava vedno znova izgublja proti interesom kapitala.