Preskoči na glavno vsebino
Senčno predstavo Račka, Smrt in tulipan je navdahnila slikanica z originalnim naslovom Ente, Tod und Tulpe (2007) nemškega pisatelja in ilustratorja Wolfa Erlbrucha. Njegove slikanice odlikujeta jasno in preprosto oplemenitenje življenjskih dogodkov z rahločutno obzirnostjo ter predelovanje filozofskih tem z lahkotno poetično prozo, ki jo prežema humor. Vedro, rahločutno, a hkrati duhovito nas soočajo s težkimi temami, o katerih otroci radi sprašujejo, odrasli pa se jim večkrat najraje izogibamo.
 
Zgodba Račka, Smrt in tulipan tematizira smrt. Skozi nenavadno prijateljstvo med Račko in Smrtjo, ki kljub začetni nezaupljivosti na koncu postane trdno in iskreno, otroci spoznavajo, da je tudi smrt del življenja.

Premiera: 16. oktober 2014, Šentjakobski oder LGL

Predvidene ponovitve za organizirane skupine otrok iz vrtcev in šol: 22. - 28. oktober 2025


Hvalnica življenju

 

Nekatere knjige se ti zasidrajo v srce, brž ko jih prebereš, in ostanejo tam za zmeraj. Račka, Smrt in tulipan je ena izmed njih.

 

Njen avtor Wolf Erlbruch je izvrsten ilustrator in pretanjen pisatelj, ki zna o življenjskih stvareh spregovoriti z lahkotnostjo, humorjem in velikim darom za jedrnatost. O tem razločno priča njegov pristop k témi smrti v tem delu: če se smrti nočeš bati, nam pravi, se moraš z njo spoprijateljiti. In to izpelje v pripovedi o nenavadnem razmerju, v katero postavi Račko in Smrt in v katerem se nezaupljivost umakne navezanosti in se nazadnje prelevi v prijateljstvo. Skratka: govoriti je treba o smrti, da lahko slavimo življenje.

 

Erlbruch ve, da je otroštvo najbolj filozofsko obdobje v življenju. V otroštvu se nenehno sprašujemo “zakaj” in zahtevamo odgovore na temeljna vprašanja, ki nam pomagajo odraščati. Pri tem so tako knjige kakor gledališče lahko otrokom v pomoč, vendar jih ne smejo navdajati s skrbmi, temveč jim morajo biti v tolažbo, kakor v pomenu italijanske besede conforto, ki izhaja iz latinske zveze cum fortis: kot krepitev in utrjevanje, kot uteha in lajšanje bolečine, kot vlivanje upanja.

 

Iz teh misli izhaja predstava, ki jo oblikujejo sence in igralki. Sence so namreč za človeka od nekdaj most med življenjem in smrtjo in po mojem mnenju najbolje poustvarjajo ohlapno vzdušje in ponazarjajo globlji pomen te zgodbe. Vanjo pa se moramo odpraviti v spremstvu igralk, ki nas tja popeljeta tankočutno in obzirno in nam s svojo navzočnostjo dokazujeta, da to, o čemer je govor, zadeva nas vse.

 

Pestrost scenskih rešitev sodobnega senčnega gledališča – odprti oder v nenehnem gibanju, mnogovrstnost zaslonov in kotov projekcije, figure in sence, ki se premikajo pred in za zasloni, nenehna interakcija igralcev s senco – je v funkciji gole in bistvene ekspresivnosti (kajti kakršnokoli spektakelsko pretiravanje bi bilo neumestno), ki temelji na natančno izdelanih figurah z veliko izrazno močjo, narejenih po risbah Wolfa Erlbrucha.

 

Fabrizio Montechhi

 

Otroci se učijo izražati in predelovati negativna čustva

 

Predstava Račka, Smrt in tulipan je zgodba, polna čustev in iskrivih dialogov, zgodba, ki z besedilom, igro in glasbo občutljivo vstopa v otrokov svet doživljanja in razmišljanja o vsebini, ki je sicer prisotna v njihovem resničnem in pravljičnem okolju, vendar zaradi miselne, čustvene in socialne zahtevnosti potisnjena na stran. Odrasli, tako starši kot vzgojitelji in učitelji, pa zelo dobro vedo, da že starejši predšolski otroci s svojimi vprašanji, ki se nanašajo na t. i. tabuizirane vsebine, kot sta npr. bolezen, smrt, ne “prizanašajo”, saj jih nadvse zanimajo tudi stvari, dogajanja, odnosi, za katere ne najdejo preprostih odgovorov v svojem neposrednem okolju.

Gledališka predstava Račka, Smrt in tulipan, ki zelo lepo prikazuje, kako gre račka skozi proces razumevanja smrti kot dela življenja, seveda ne brez čustev, ponuja roko različno starim otrokom in odraslim, da se angažirano pogovarjajo o tej in drugih miselno zahtevnih in čustveno neprijetnih vsebinah. Račkino razumevanje smrti je sprva zelo naivno, s Smrtjo si v pogovoru izmenjujeta prispodobe o tem, kaj bi lahko bila smrt, npr. “Prazen stol, na katerega se nihče ne usede …”; “Uvela rožica, ki ne bo nikoli več vzcvetela …”. Kasneje je Račkina predstava o smrti vedno bolj jasna: “Zdaj pa vem, kako bo, ko bom umrla. Mlaka bo osamljena. Brez mene.”; v odnosu med Račko in Smrtjo je vse bolj prepoznano čustvo žalosti – Račka in Smrt sta večino časa sedeli na travi in bolj malo govorili. Račka umre, “… ampak tako je življenje”, je zadnja misel Smrti, ki Račko na vodi spremlja s pogledom.

 

Gre za zaključek in misel, ki gledalce in gledalke, še posebej otroke, ki so čustveno in socialno močno empatični do Račke, pušča vznemirjene, žalostne, zaskrbljene, s številnimi vprašanji, dvomi … Prav zato je za otroke, zlasti mlajše, stare 5, 6 let, fino, če imajo možnost predstavo gledati v čustveno varnem okolju, npr. skupaj z odraslo osebo, ki jo lahko med predstavo ali po njej primejo za roko, se stisnejo k njej, jo vprašajo to ali ono … Tudi sicer je predstava odlična podlaga za predelavo in izražanje tako pozitivnih kot negativnih čustev otrok v pogovoru z vrstniki in odraslimi, med igro, ob likovnem izražanju.

 

Prof. dr. Ljubica Marjanovič Umek, razvojna psihologinja

 

  • Avtor:
    Wolf Erlbruch
  • Režiser:
    Fabrizio Montecchi
  • Prevajalka:
    Veronika Simoniti
  • Avtorica likovne podobe senčnih lutk:
    Federica Ferrari, po motivih Wolfa Erlbrucha
  • Skladatelj:
    Mitja Vrhovnik Smrekar
  • Avtorica songa:
    Jera Ivanc
  • Nastopata:
    Polonca Kores, Asja Kahrimanović / Martina Maurič Lazar
  • Scenograf in oblikovalec svetlobe:
    Fabrizio Montecchi
  • Lektorica:
    Irena Androjna Mencinger
  • Producentka:
    Pija Bodlaj
  • Vodja predstave in tonski tehnik:
    Alojz Sedovnik
  • Lučni mojster:
    Danilo Korelec
  • Scenski tehnik:
    Iztok Vrhovnik
  • Izdelava senčnih lutk, scene in kostumov:
    Gregor Bajc, Sandra Birjukov, Iztok Bobić, Polona Černe, Brina Fekonja, Federica Ferrari, Jernej Remše s. p., Mitja Ritmanič, Zoran Srdić, Marjeta Valjavec, Ključavničarstvo Uroš Mehle s. p.

Nagrade


 

2015

Nagrada za najboljšo animacijo in igro Asji Kahrimanović in Polonci Kores

Bienale lutkovnih ustvarjalcev Slovenije, Maribor

Nagrada za najboljšo likovno podobo Federici Ferrari

Bienale lutkovnih ustvarjalcev Slovenije, Maribor

Grand prix za najboljšo predstavo v celoti

Mednarodni lutkovni festival PIF, Zagreb

Nagrada za animacijo in igro Asji Kahrimanović in Polonci Kores

Mednarodni lutkovni festival PIF, Zagreb

Nagrada za najboljšo glasbo Mitji Vrhovniku Smrekarju

Mednarodni lutkovni festival PIF, Zagreb

Nagrada za oblikovanje svetlobe Fabriziu Montecchiju

Mednarodni lutkovni festival PIF, Zagreb

2016

Druga nagrada za predstavo

Mednarodni lutkovni festival Zlatna iskra, Kragujevac

Grand prix

Mednarodni festival Valise, Lomža

Nagrada za poetično interpretacijo zgodbe

Mednarodni lutkovni festival, Plovdiv

Nagrada za najboljšo glasbo Matiji Vrhovniku Smrekarju

Mednarodni festival otroškega gledališča, Subotica

2018

Nagrada za najboljšo režijo Fabriziju Montecchiju

Mednarodni festival PuppetUP, Kijev

2019

Pengovova listina za vlogi v predstavi Polonci Kores in Asji Kahrimanović

UNIMA Slovenija

2021

Nagrada mednarodne žirije za inovativnost v lutkarstvu

Mednarodni lutkovni festival, Hvammstangi