Premiera: 16. oktober 2014, Šentjakobski oder LGL
Predvidene ponovitve za organizirane skupine otrok iz vrtcev in šol: 22. - 28. oktober 2025
Hvalnica življenju
Nekatere knjige se ti zasidrajo v srce, brž ko jih prebereš, in ostanejo tam za zmeraj. Račka, Smrt in tulipan je ena izmed njih.
Njen avtor Wolf Erlbruch je izvrsten ilustrator in pretanjen pisatelj, ki zna o življenjskih stvareh spregovoriti z lahkotnostjo, humorjem in velikim darom za jedrnatost. O tem razločno priča njegov pristop k témi smrti v tem delu: če se smrti nočeš bati, nam pravi, se moraš z njo spoprijateljiti. In to izpelje v pripovedi o nenavadnem razmerju, v katero postavi Račko in Smrt in v katerem se nezaupljivost umakne navezanosti in se nazadnje prelevi v prijateljstvo. Skratka: govoriti je treba o smrti, da lahko slavimo življenje.
Erlbruch ve, da je otroštvo najbolj filozofsko obdobje v življenju. V otroštvu se nenehno sprašujemo “zakaj” in zahtevamo odgovore na temeljna vprašanja, ki nam pomagajo odraščati. Pri tem so tako knjige kakor gledališče lahko otrokom v pomoč, vendar jih ne smejo navdajati s skrbmi, temveč jim morajo biti v tolažbo, kakor v pomenu italijanske besede conforto, ki izhaja iz latinske zveze cum fortis: kot krepitev in utrjevanje, kot uteha in lajšanje bolečine, kot vlivanje upanja.
Iz teh misli izhaja predstava, ki jo oblikujejo sence in igralki. Sence so namreč za človeka od nekdaj most med življenjem in smrtjo in po mojem mnenju najbolje poustvarjajo ohlapno vzdušje in ponazarjajo globlji pomen te zgodbe. Vanjo pa se moramo odpraviti v spremstvu igralk, ki nas tja popeljeta tankočutno in obzirno in nam s svojo navzočnostjo dokazujeta, da to, o čemer je govor, zadeva nas vse.
Pestrost scenskih rešitev sodobnega senčnega gledališča – odprti oder v nenehnem gibanju, mnogovrstnost zaslonov in kotov projekcije, figure in sence, ki se premikajo pred in za zasloni, nenehna interakcija igralcev s senco – je v funkciji gole in bistvene ekspresivnosti (kajti kakršnokoli spektakelsko pretiravanje bi bilo neumestno), ki temelji na natančno izdelanih figurah z veliko izrazno močjo, narejenih po risbah Wolfa Erlbrucha.
Fabrizio Montechhi
Otroci se učijo izražati in predelovati negativna čustva
Predstava Račka, Smrt in tulipan je zgodba, polna čustev in iskrivih dialogov, zgodba, ki z besedilom, igro in glasbo občutljivo vstopa v otrokov svet doživljanja in razmišljanja o vsebini, ki je sicer prisotna v njihovem resničnem in pravljičnem okolju, vendar zaradi miselne, čustvene in socialne zahtevnosti potisnjena na stran. Odrasli, tako starši kot vzgojitelji in učitelji, pa zelo dobro vedo, da že starejši predšolski otroci s svojimi vprašanji, ki se nanašajo na t. i. tabuizirane vsebine, kot sta npr. bolezen, smrt, ne “prizanašajo”, saj jih nadvse zanimajo tudi stvari, dogajanja, odnosi, za katere ne najdejo preprostih odgovorov v svojem neposrednem okolju.
Gledališka predstava Račka, Smrt in tulipan, ki zelo lepo prikazuje, kako gre račka skozi proces razumevanja smrti kot dela življenja, seveda ne brez čustev, ponuja roko različno starim otrokom in odraslim, da se angažirano pogovarjajo o tej in drugih miselno zahtevnih in čustveno neprijetnih vsebinah. Račkino razumevanje smrti je sprva zelo naivno, s Smrtjo si v pogovoru izmenjujeta prispodobe o tem, kaj bi lahko bila smrt, npr. “Prazen stol, na katerega se nihče ne usede …”; “Uvela rožica, ki ne bo nikoli več vzcvetela …”. Kasneje je Račkina predstava o smrti vedno bolj jasna: “Zdaj pa vem, kako bo, ko bom umrla. Mlaka bo osamljena. Brez mene.”; v odnosu med Račko in Smrtjo je vse bolj prepoznano čustvo žalosti – Račka in Smrt sta večino časa sedeli na travi in bolj malo govorili. Račka umre, “… ampak tako je življenje”, je zadnja misel Smrti, ki Račko na vodi spremlja s pogledom.
Gre za zaključek in misel, ki gledalce in gledalke, še posebej otroke, ki so čustveno in socialno močno empatični do Račke, pušča vznemirjene, žalostne, zaskrbljene, s številnimi vprašanji, dvomi … Prav zato je za otroke, zlasti mlajše, stare 5, 6 let, fino, če imajo možnost predstavo gledati v čustveno varnem okolju, npr. skupaj z odraslo osebo, ki jo lahko med predstavo ali po njej primejo za roko, se stisnejo k njej, jo vprašajo to ali ono … Tudi sicer je predstava odlična podlaga za predelavo in izražanje tako pozitivnih kot negativnih čustev otrok v pogovoru z vrstniki in odraslimi, med igro, ob likovnem izražanju.
Prof. dr. Ljubica Marjanovič Umek, razvojna psihologinja
- Avtor:
Wolf Erlbruch - Režiser:
Fabrizio Montecchi - Prevajalka:
Veronika Simoniti - Avtorica likovne podobe senčnih lutk:
Federica Ferrari, po motivih Wolfa Erlbrucha - Skladatelj:
Mitja Vrhovnik Smrekar - Avtorica songa:
Jera Ivanc - Nastopata:
Polonca Kores, Asja Kahrimanović / Martina Maurič Lazar - Scenograf in oblikovalec svetlobe:
Fabrizio Montecchi - Lektorica:
Irena Androjna Mencinger - Producentka:
Pija Bodlaj - Vodja predstave in tonski tehnik:
Alojz Sedovnik - Lučni mojster:
Danilo Korelec - Scenski tehnik:
Iztok Vrhovnik - Izdelava senčnih lutk, scene in kostumov:
Gregor Bajc, Sandra Birjukov, Iztok Bobić, Polona Černe, Brina Fekonja, Federica Ferrari, Jernej Remše s. p., Mitja Ritmanič, Zoran Srdić, Marjeta Valjavec, Ključavničarstvo Uroš Mehle s. p.
Nagrade
2015
Nagrada za najboljšo animacijo in igro Asji Kahrimanović in Polonci Kores
Bienale lutkovnih ustvarjalcev Slovenije, Maribor
Nagrada za najboljšo likovno podobo Federici Ferrari
Bienale lutkovnih ustvarjalcev Slovenije, Maribor
Grand prix za najboljšo predstavo v celoti
Mednarodni lutkovni festival PIF, Zagreb
Nagrada za animacijo in igro Asji Kahrimanović in Polonci Kores
Mednarodni lutkovni festival PIF, Zagreb
Nagrada za najboljšo glasbo Mitji Vrhovniku Smrekarju
Mednarodni lutkovni festival PIF, Zagreb
Nagrada za oblikovanje svetlobe Fabriziu Montecchiju
Mednarodni lutkovni festival PIF, Zagreb
2016
Druga nagrada za predstavo
Mednarodni lutkovni festival Zlatna iskra, Kragujevac
Grand prix
Mednarodni festival Valise, Lomža
Nagrada za poetično interpretacijo zgodbe
Mednarodni lutkovni festival, Plovdiv
Nagrada za najboljšo glasbo Matiji Vrhovniku Smrekarju
Mednarodni festival otroškega gledališča, Subotica
2018
Nagrada za najboljšo režijo Fabriziju Montecchiju
Mednarodni festival PuppetUP, Kijev
2019
Pengovova listina za vlogi v predstavi Polonci Kores in Asji Kahrimanović
UNIMA Slovenija
2021
Nagrada mednarodne žirije za inovativnost v lutkarstvu
Mednarodni lutkovni festival, Hvammstangi