Festival Lutke 2020 Imate težave s prikazom sporočila? Odprite sporočilo v brskalniku.

15. mednarodni festival sodobne lutkovne umetnosti LUTKE 2020

V petek, 2. oktobra se bo v Ljubljani pričel 15. mednarodni festival sodobne lutkovne umetnosti LUTKE 2020, ki v organizaciji Lutkovnega gledališča Ljubljana prinaša izbor sodobne lutkovne produkcije, ki ga je pripravila umetniška vodja festivala Ajda Rooss. Gostujoče skupine prihajajo iz Francije, Belgije, Portugalske, Češke, Španije in Slovenije, gledalci pa si bodo lahko ogledali 12 uprizoritev in dve instalaciji. Zaradi obnove enega od odrov Lutkovnega gledališča Ljubljana se bo festival odvijal tudi v Kinu Šiška, Pionirskem domu, Hiši otrok in umetnosti in Stari mestni elektrarni.

Petnajsti mednarodni festival sodobne lutkovne umetnosti LUTKE 2020 preizprašuje svojo profilacijo. Soočanje z novo družbeno in gledališko resničnostjo je vsakdan festivalskega načrtovanja postavljalo pred nove izzive. Spreminjala se je oblika, program se je sestavljal in razdiral v skladu s spreminjanjem epidemiološke slike ter z možnostmi prehajanja meja. Posloviti smo se morali od misteriozne vizualne mojstrovine z naslovom Véliki kozel (The Great He-Goat) plesno-gledališke skupine Cie Mossoux-Bonté iz Belgije,  gostovanje smo načrtovali v sodelovanju s Cankarjevim domom in Borštnikovim srečanjem. Na stičišču s festivalom Mesto žensk naj bi se zgodil drzen lutkovni feministični manifest Črna soba (Chambre noire) ene najperspektivnejših celostnih lutkovnih umetnic Yngvild Aspeli. Tudi brutalna Shakespearjeva različica o brezobzirni težnji po moči Nemi Macbeth (Macbeth Muet) kanadske skupine La Fille du Latier ter vizualni diskurz M.A.R. španske vizualne umetnice Andree Díaz Reboredo sta pomaknjena v neotipljivo prihodnost. LUTKE 2020 se bodo odtisnile v čas, ki ga opredeljujeta negotovost ter nujno omejevanje vseh visokoletečih umetniških konceptov in utečenih programerskih strategij. Parametre zadovoljevanja umetniških kriterijev zamenjujejo kvalitete, kot so neizmerna volja, hipna fleksibilnost, instinktivna učinkovitost, nenehna odprtost, predvsem pa vera v nujnost in smisel realizacije gledališča ter njegovega praznovanja (beseda festival izhaja iz latinske besede festus, ki pomeni svecˇan, slavnosten, praznicˇen). 

Tako je pred nami okrnjen program, pretežno namenjen odraslemu občinstvu, ki pa vendarle prinaša vrsto inovativnih uprizoritvenih presežkov. Zatočišče, francoske skupine Yôkaï uokvirja vzdušje ekološke katastrofe in se sprašuje, če so še kje prostori, kjer bi se počutili varne. Mehaničnost duše Eh man španske skupine Zero en conducta je poskus osvoboditve posazmeznika, da stopi po svoji poti lastnih upov in sanj. Ranljivost staranja in osamljenosti riše senzitivna, poetična filigranska zgodba Čajka belgijsko-čilenskega tandema avtoric Natache Belove in Tite Iacobelli. Lutkovna miniaturka Moč Lutkovnega gledališča Ljubljana je svojevrsten lutkovni nokturno, intimna meditacija in kontemplacija o vzvodih družbenih razmerij. Portugalska predstava To ni Gogoljev nos, lahko pa bi bil ... s sčepcem pridiha Jacquesa Préverta skupine A Tarumba je nadrealistična ekshibicija, polna nesmislov, ki vtika svoj nos v smrad trenutne svetovne politike. Biti Don Kihot Teatra Matita je dinamična gledališka kompozicija domiselnih uprizoritvenih prijemov, tragikomična avtobiografska izpoved ustvarjalca v današnjem času, razpetega med idealizmom in bojem za preživetje.

V okviru evropskega projekta Puppets and Design se pradstavljata Ostržek Lutkovnega gledališča Maribor in Nestanovitni zrak francoskega umetnika Laurent Bigota, kjer zavrženi predmeti postanejo glavni akterji predstave.

Sproščamo meje dojemanja prostora lutkovne umetnosti in animiranih form in ga razpiramo s presežki sodobne novomedijske umetnosti, ki jih uvrščamo v prostore Kina Šiške. Avdiovizualni nastop Žarkolom slovenskega intermedijskega umetnika in kreativnega programerja Tadeja Droljca temelji na nenehnem spreminjanju in upravljanju prostorskih avdiovizualnih objektov, narejenih iz lomljenih svetlobnih žarkov in zvoka. Poslednja skušnjava Vlada Repnika vsebinsko povezuje animacijo svetlobnega parka z aktualnim diskurzom o uničenju naravnih habitatov. V veliko veselje nam je, da najprej načrtovano produkcijo multidisciplinarnega francoskega tima Adrien M & Claire B, ki v svojih predstavah in interaktivnih razstavah združujeta resnični in virtualni svet, nadomeščamo z ogledom Acqua Alte – Crossing the Mirror, pop-up knjige v obogateni resničnosti. 

V polju digitalne in analogne animacije, ki jo spoža gledalec brez prisotnosti igralcev, je interaktivna gledališka instalacija Pokukaj!, intimni doživljajski mozaik različnih atmosfer, preobrazb in presenečenj, ki bo na ogled v Hiši otrok in umetnosti. Kukali pa bomo lahko tudi v zapuščen čezoceanski parnik, v lutkovni miniaturki za enega gledalca Zavrti tigra!, Pripovednega gledališča gospodične Bazilike.

Na festivalu bo svetovno premiero doživela tudi predstava Tihožitje, Lutkovnega gledališča Ljubljana in Flote, zavoda za kulturo v režiji Tina Grabnarja. Devet poskusov, kako ohraniti življenje poskuša z radikalnimi uprizoritvenimi pristopi razumeti tisto, kar nas dela žive. Kaj je tista notranja sila, ki ji pravimo življenje? Kako razumeti pojav in način obstoja ter kako razumeti njegovo nasprotje – smrt? In navsezadnje, kaj pomeni to življenje odvzeti?

V sodelovanju s programom Teatroskop, ki teče pod okriljem Francoskega inštituta, v soboto 3. oktobra 2020, ob 15. uri pripravljamo spkletno okroglo mizo Ven iz zatočišča, na kateri se bodo predstavili letošnji francoski gostje in organizacije, ki se ukvarjajo z lutkarstvom iz širše regije. Pogovor bomo usmerili predvsem v načrte za prihodnost in nakazali možnosti mednarodnega sodelovanja v okviru jugo-vzhodne Evrope.

Letošnji festival se z raznovrstnostjo vizualnih uprizoritvenih izrazov odziva na aktualna družbena vprašanja, razpira refleksijo sodobnega časa in postavlja nove vidike trenutni neoprijemljivi gledališki realnosti. Razmišlja o problematiki antropocentrizma oziroma vplivu človeka in tehnologije na ekosistem, svobodi posameznika, distopičnih scenarijih, o kompleksnosti in neurejenosti sveta. Pa je zgolj kritični komentar dovolj za soustvarjanje družbenih sprememb in novih možnosti? Zdi se, da stojimo na točki, ko ima tudi gledališče priložnost, da na novo premisli svoje poslanstvo. Umetnost, polje ustvarjanja, je eden temeljnih dejavnikov, ki osmišljajo človekovo hrepenenje po nenehni transformaciji in stiku z neizmerno, neotipljivo lepoto. A zahteva od človeka, da sestopi iz predvidljivega avtomatizma ter omogoči prostor in pretok za osmišljanje nove realnosti. Pogumno stopimo vanjo!

>> Program festivala



  Facebook Vimeo Twitter Pinterest Instagram Tumblr  

Naše ustvarjanje podpirajo: Mestna občina Ljubljana, Ministrstvo za kulturoTelekom SlovenijeZavarovalnica Triglav. Če ne želite več prejemati naših novic, sledite odjavi