Na glavno vsebino
Kraljestvo
PISAVA
VELIKOST

CTRL+ ZA POVEČAVO
CTRL- ZA POMANJŠAVO

VELIKE/MALE
STIL

PETER PAN


Zgodba o Petru Panu je zgodba o večnem odraščanju. Peter Pan si želi za vselej ostati otrok, saj je prepričan, da nas odraščanje oropa domišljije in postanemo dolgočasni. Gre za eno najbolj znanih in slovitih pravljic na temo odraščanja, spoznavanja novih občutkov in sprejemanja odgovornosti, pri tem pa je obdana z veliko mero čarobnosti in simbolike. Peter Pan se noče postarati, noče niti zrasti, želi si leteti, se bojevati s kapitanom Kljuko in raziskovati deželo Nije. Ta prebrisani in poskočni fant osvaja otroško domišljijo in srca po vsem svetu že več kot sto let, njegova podoba pa je zaživela že v mnogih filmih, muzikalih, predstavah in knjigah.

DRAMSKA PUSTOLOVŠČINA


Predstava Peter Pan je nastala po dramski predlogi škotskega pisatelja in dramatika J. M. Barrieja Peter Pan ali fant, ki ni hotel odrasti.

Barrie je o Petru Panu začel pisati že leta 1902, ko se lik prvič pojavi v njegovi noveli za odrasle Majhna bela ptica. Dve leti kasneje je Petrov lik razvil v dramsko besedilo, ki je bilo istega leta tudi uprizorjeno v Londonu in postalo velika uspešnica. Temu je sledila samostojna izdaja poglavij o Petru Panu iz Majhne bele ptice pod naslovom Peter Pan v kensingtonskih vrtovih (1906), v katerih avtor razjasni prihod izgubljenčkov v deželo Nije. Leta 1911 je zgodbo razširil in jo izdal kot roman Peter in Wendy, ki v nadaljnih izdajah nosi danes vsem poznan skrajšan naslov Peter Pan. Kljub temu pa je Barrie še vedno dodeloval in popravljal izvorno dramsko besedilo vse do leta 1928, ko je bilo tudi to izdano v knjižni obliki. Leto kasneje je avtorske pravice za vse zgodbe o Petru Panu podaril londonski bolnišnici za otroke Great Ormond Street.

Navdih za zgodbo o fantu, ki ni želel odrasti je Barrie dobil, ko je skrbel za otroke pokojne prijateljice Sylvie Llewelyn Davies. Ime junaka je skoval iz imena enga od otrok in grškega boga divjine, gozda in lova Pana, njegovo zgodbo pa je posvetil najstarejšemu od otrok Davidu, ki je pri štirinajstih letih umrl v drsalni nesreči.

Prvi osnutki za besedilo so nosili več naslovov, med drugimi Anon: dramsko besedilo, Veliki beli oče in Peter Pan in Fant, ki je sovražil mame. Producentu londonskega gledališča Charlesu Frohmanu naslovi niso bili všeč, zato je Berrie skoval naslov Fant, ki ni mogel odrasti, ki ga je v končni izdaji prepesnil v Peter Pan ali fant, ki ni hotel odrasti.

  • Ali poznate zgodbo o Petru Panu?

  • Zakaj mislite, da je zgodba o Petru Panu tako priljubljena po celem svetu?

  • Kdo je glavni junak zgodbe?

  • Ali mislite, da je glavni junak zgodbe vedno tisti, ki se ga omeni v naslovu? Zakaj?

POGOVOR PO PREDSTAVI

  • Ali vam je bila predstava všeč? Zakaj?
  • Ali vam kaj v predstavi ni bilo všeč?
  • Kateri prizor se vam je najbolj utrnil v spomin? Zakaj?
  • Koliko junakov ste lahko videli v predstavi? Koliko igralcev jih je odigralo? (Namig: tri igralke in štiri igralci preigrajo več kot dvajset vlog.)

O UPRIZORITVENI POETIKI


Predstava, ki jo je režirala perspektivna režiserka Yulia Roschina, je nastala po zgledu Nô gledališča. Gre za tradicionalno japonsko dramsko gledališko obliko, ki je nastala v 14. stoletju. Zanjo je značilno, da vključuje glasbo, ples in govorjeno besedo. Junaki no gledališča se pogosto premikajo počasi, govorijo v poetičnem slogu in nosijo bogato okrašene kostume.

Na tej povezavi si lahko ogledate kratek izsek iz predstave Takigi Noh, ki je ustvarjena v tehniki no gledališča. Ali lahko razberete podobnosti z ogledano predstavo?


Scenografija in kostumografija

Kostumografijo in scenografijo je za predstavo ustvarila priznana scenografka Vasilija Fišer. Razgibanost dežele Nije je ustvarila potrebo po večnamenski igralski površini, magičnost zgodbe pa je začrtala kostumografski koncept.

  • Opišite prostor, v katerem se odvija predstava?

  • V čem se razlikuje od odrov drugih predstav, ki ste jih videli?

  • Na kaj vas spominja lesen podest, na katerem igralci nastopajo?

  • Zakaj mislite, da se je scenografka odločila za takšen oder?

  • Katera vsa prizorišča se ustvarijo na odru?

  • S pomočjo katerih elementov igralci ustvarjajo vzdušje različnih lokacij dežele Nije?

  • Ali se predstava izvaja samo na lesenem odru?

  • Kako se igralci po odru premikajo?

  • Opišite kostume igralcev. Kateri vam je bil najbolj všeč?

  • Ali opazite razliko med kostumi prebivalcev Nije in Wendyjine družine?


Lučno oblikovanje

Velik del uprizoritvene poetike Petra Pana sloni na lučnem oblikovanju. S pomočjo raznobarvnih luči in manjših, prenosnih svetilk ustvarjalna ekipa na odru ustvarja magični svet dežele Nije.

  • Zakaj mislite, da je uporaba luči v gledališču pomembna?

  • Kje vse ste v predstavi opazili uporabo barvnih luči?

  • Kako bi si razložili odločitev za določene barvne luči ob določenih prizorih (prizor morske deklice je osvetljen v modri barvi, prihod Tigraste Lilije prinese rdečo luč ...)?


Glasba

Glasbo ustvarja čarobno vzdušje dežele Nije in skupaj z lučnim oblikovanjem snuje tisto najbolj magično v gledališču.

  • Vam je bila glasba v predstavi všeč?

  • Ali glasba sledi dinamiki igralcev?

ČIGAVA ZGODBA JE ZGODBA O PETRU PANU?

  • Kdo pripoveduje zgodbo na odru? Kdo je v središču pozornosti?

  • S katerim likom ste se najbolj poistovetili?

  • Čigava je zgodba o potovanju v deželo Nije?

Čeprav je naslovni lik tako literarnega dela kot uprizoritve Peter Pan, je protagonistka zgodbe v resnici Wendy. To je nakazano že v literarni predlogi, za odrsko postavitev pa je Jera Ivanc to dejstvo še dodatno poudarila.

Zgodbo v celoti gledamo skozi Wendyjine oči. Zato tudi gledalci vidimo deželo Nije skozi njene oči in tako morda nekaterih delov te dežele, ki jih ona ne obišče, ne spoznamo. Skozi njo se soočamo tudi z ostalimi liki, kot sta Peter in Kapitan Kljuka. Je tudi oseba, s katero se najlažje poistovetimo.

  • Kdo v zgodbi doživi največji razvoj oziroma se skozi zgodbo značajsko spremeni?

Peter Pan se ne more spremeniti. Noče se spreminjati, ker bi to pomenilo odraščanje. Vedno bo isti pustolovski, rahlo aroganten, zabaven, sebičen in fascinanten deček, ki nikoli ne bo uspel ločiti dobrega od zlega, saj to v resnici kaže oznake zrelosti, kar pa je simbol odraslosti.

Tudi Kapitan Kljuka se ne more spremeniti. Morda do njega na nekaterih točkah lahko čutimo malo sočutja, a bo na koncu vedno le pirat in zlobnež.

Wendy je v resnici edini lik, ki doživi spremembo. Sprva navdušeno sledi Petru v deželo Nije, se preda pustolovščini in starše pusti za sabo. A čeprav nekaj časa uživa v deželi Nije, na koncu ugotovi, da tam ne more najti zadovoljstva. Prav tako se popolnoma zaveda bolečine, ki jo je z bratoma povzročila materi, ko je odšla. Zato se odloči, da se vrne v običajen svet in odraste. Konec je zato zanjo navidezno grenak, saj nikoli več ne bo letela ali videla čarobne dežele Nije. Toda kljub temu lahko slutimo, da bo našla srečo.

Peter in ostali prebivalci dežele Nije so izrazito statični liki, kar pomeni, da skozi zgodbo ne pridejo do spoznanja ali spremembe v svoji miselnosti. Wendy pa je nasprotno od njih zelo dinamičen lik, katerega perspektiva in samo popotovanje v odraslost odraža tudi tisto, ki čaka nas vse.

  • Ali poznate razlike med »junakom«, »glavnim likom« in »protagonistom«?

Junak je tisti lik, ki v zgodbi brani dobro in s svojim pogumom premaga zlo. Glavni lik je tisti lik, zaradi katerega se celotna pustolovščina sploh zgodi, a ni nujno, da je tudi tisti, ki je v zgodbi najbolj aktiven. Protagonist pa je tisti lik, ki je v zgodbi najbolj dejaven in zaradi katerega se zgodba odvija naprej. Je tudi tisti, ki v zgodbi doživi spremembo. Nasprotnika teh likov, tistega, ki jim želi škodovati, imenujemo antagonist.

V večini zgodb so junak, glavni lik in protagonist združeni v en sam lik. V primeru tokratne uprizoritve Peter Pan predstavlja junaka in glavni lik, Wendy pa je protagonistka.

Pomislite še na kakšno zgodbo, ki jo poznate in poskusite določiti, kdo je junak, glavni lik, protagonist in antagonist. Na primer: v zgodbi o Martinu Krpanu je naslovni lik tako junak kot glavni lik, antagonist je Brdavs, medtem ko je protagonist Cesar, saj sproži celotno dogajanje zgodbe in sprejema odločitve.

VSI OTROCI ODRASTEJO, RAZEN ENEGA


Glavna tema zgodbe o Petru Panu je želja po večnem otroštvu brez skrbi in odgovornosti, ki se prepleta z vedenjem, da vsi nekoč odrastemo. Peter Pan je živa podoba te želje. Vse svoje odločitne sprejema na podlagi te želje, kar se najbolj izriše na koncu predstave, ko se odpove ljubi Wendy. Peter Pan se ne želi postarati in dozoreti kot človek, raje ostane potopljen v svojo domišljijo in igrivost.

  • Kaj je glavna razlika med Wendy in Petrom Panom?

  • Zakaj Peter Pan ne želi odrasti?

  • Kako se otroško in odraslo življenje razlikujeta?

  • Ali je otroško življenje boljše od odraslega? Zakaj (ne)?

  • Katerih izivov odraslega življenja se Peter Pan boji?

  • Ali tudi vi ne želite odrasti?

MATERINSTVO IN DRUŽINA


Tako gospa Darling kot Wendy sta upodobljeni kot zelo materinski. To je tudi eden od razlogov, zakaj Peter Wendy pripelje v deželo Nije. Tam Wendy sreča izgubljene otroke, ki so stalno v iskanju materinske ljubezni. Tak je tudi Peter, pa čeprav si to nerad prizna. Tako se skozi ta pogled dežela Nije izrisuje kot nekakšna sirotišnica, polna domišljije in upanja.

  • Zakaj mislite, da izgubljeni otroci in Peter nimajo staršev?

  • Zakaj si otroci želijo, da bi Wendy postala njihova mama?

  • Kaj se na koncu zgodi z izgubljenimi otroki? Kaj pa s Petrom?

  • Wendy pravi, da pozna ljudi, ki dišijo po ljubezni. Kako si predstavljate te ljudi?

  • Kdo pa vam diši po ljubezni?

DOBRO NAD SLABIM


Ključna tema predstave je tudi zmaga dobrega nad zlim. Kapitan Kljuka pooseblja zlo, saj stalno poskuša škoditi prebivalcem dežele Nije, ki ga na koncu s skupnimi močmi uspejo premagati.

  • Zakaj kapitan Kljuka tako sovraži Petra in prebivalce dežele Nije?

  • Ali je tudi kapitan Kljuka otrok?

  • Opišite, kako vse poskuša kapitan Kljuka uničiti deželo Nije in kako se prebivalci ubranijo.

  • Ali sta si gospod Darling in kapitan Kljuka podobna?

  • Ali mislite, da bi odrasli uspeli premagati kapitana Kljuko tako uspešno, kot so to storili otroci? Zakaj?

ŽELJA PO DOGODIVŠČINI


Značilnost Petra Pana je njegova nenasitna želja po pustolovščinah. Peter bolj kot karkoli ljubi dober izziv. Rad išče dogodivščine in rad ima pošten boj. Zaplet predstave je sestavljen iz vrste dogodivščin, ki jih ponavadi zagode kar Peter sam in vedno se končajo z njegovo zmago. Pustolovščina postane eden najbolj vznemirljivih elementov in določa značilnosti njegovega radovednega večnega otroštva. Medtem ko morajo drugi odraščati, se izobraževati, nadaljevati kariero in za seboj pustiti spontanost, ima Peter privilegij, da se odpravi na poljubno število dogodivščin in vedno živi v trenutku.

  • Kako bi opisali Petra Pana?

  • Kako si predstavljate, da poteka njegov dan?

  • Katere vse Petrove dogodivščine ste lahko videli v predstavi?

  • Si tudi vi želite, da bi se lahko podali na kakšno od takšnih pustolovščin?

  • Si kdaj v mislih zamislite izzive in popotovanja, v katerih vas na koncu čaka srečen konec?

VERA V ČAROBNO


Predstava je polna čarovništva in magije, ki se odraslemu svetu zdi nemogoča (otroci letijo, vile, morske deklice ...). Vera v nemogoče in moč uma je tisto, kar ohranja te čarobne dogodke v zgodbi. Ko Peter otroke uči leteti, jim svetuje, naj razmišljajo o lepem, srečnem in prav to veselje jih dvigne s tal. Prepričanje in domišljija imata neverjetno moč, da skozi predstavo omogočata nemogoče.

  • Naštejte čarobne dogodke, ki se jih spomnite iz predstave?

  • Kdo je Zvončica? Zakaj obstaja?

  • Kaj reši Zvončico, ko Wendy neha verjeti vanjo?

  • Ali verjamete v čarovnijo?

Na tej povezavi si lahko preberete gorjansko bajko o vilah, ki velja za eno najbolj slavnih slovenskih legend o naših vilah.

ODGOVORNOST


Glavni razlog, da Peter ne želi odrasti, je strah pred prevzemanjem odgovornosti. V deželi Nije pa se zdi, kakor da odgovornost sploh ne obstaja.

  • Ali veste, kaj pomeni biti odgovoren?

  • Ali si želite biti odgovorni?

  • Ali se Peter obnaša neodgovorno? Se vam zdi, da bi moral biti kaznovan?

  • Ali vam je že kdaj kdo rekel, da ste neodgovorni?

DEJAVNOSTI


Gledališki list

Na tej povezavi lahko dostopate do gledališkega lista predstave, v katerem najdete zanimivo družabno igro o deželi Nije.


Potep v deželo Nije

Predstavljajte si, da je Peter Pan potrkal na okno vaše sobe. Poprosil vas je, da pomislite na nekaj lepega in skupaj ste poleteli v deželo Nije. Katera misel vam je omogočila, da poletite? Katere dele dežele Nije sta obiskala? Na kakšno pustolovščino sta se odpravila? Vama jo je zagodel kapitan Kljuka?

Risba

Kako si predstavljate deželo Nije? Narišite jo.

Radijska nadaljevanka

Na tej povezavi lahko prisluhnete prvi epizodi slovenske radijske nadaljevanke o Petru Panu.

PETER PAN V ŠKRLATU


Leta 2006 sta londonska bolnišnica Great Ormond Street in založba Oxford University Press razpisala natečaj za uradno nadaljevanje Barriejeve zgodbe o Petru Panu. Zmagala je avtorica Geraldine McCaughrean z romanom Peter Pan v škrlatu. V zgodbi se zdaj že odrasli Wendy in izgubljenčki vrnejo v deželo Nije, saj Peter potrebuje njihovo pomoč. Delo velja za edino uradno nadaljevanje izvirnika. V slovenščino ga je leta 2007 za Mladinsko knjigo prevedla Dušanka Zabukovec.